Detta medförde ett fel från vår sida, du kan ladda om sidan och prova igen
Fel på grund av: unknown
Green Impact Index är ett uttryck för vårt ständiga engagemang för transparens gentemot konsumenterna.
Verktyget har utvecklats i samarbete med 24 grundande varumärken och utvärderar varje produkts miljö- och samhällspåverkan. Vår lättförståeliga betygsskala från A till E hjälper dig att göra mer engagerade val, för en allt mer ansvarsfull konsumtion. På så sätt svarar vi på en växande efterfrågan av transparens genom att tillhandahålla tydlig, relevant och tillförlitlig information om våra produkters påverkan.
Green Impact Index baseras på mer än 50 kriterier som noggrant valts ut av 120 experter och forskare. Kriterierna bygger på en metodik som utvecklats under ledning av Afnor Normalisation* och garanterar en djupgående bedömning av produkternas miljö- och samhällspåverkan, som görs transparent och begriplig i ett enda betyg. Varje steg i produktens livscykel beaktas, från råvara till leverantör, transport och slutet av produktens liv.
MILJÖBETYG (80 %)
Naturlighet, biologisk nedbrytbarhet, potentiell påverkan på ekosystem
Förpackningens miljöpåverkan, materialval, återvinningsbarhet och viktreducering
Valet av råvaror och tillverkningsförhållanden
Resavstånd och val av transportsätt
SOCIALT BETYG (20 %)
Varumärkets åtaganden
Djurskydd
Den sociala påverkan av tillverkning av råvaror och produkter
Vi vill främja produkter som uppfyller de högsta standarderna för ekodesign, med betyget A eller B, och samtidigt identifiera de produkter som behöver förbättras. Produkter med betyget D eller E, som kräver förbättring av ett eller flera av kriterierna i Green Impact Index, prioriteras av oss. Även om de uppfyller höga krav på kvalitet, effektivitet, säkerhet och sensorik har vi åtagit oss att förbättra dem fram till 2030. Detta är en del av vårt åtagande att ständigt förbättra oss och sträva efter ett allt större miljömässigt och samhällsorienterat ansvar för varje ny produkt eller ändring av befintliga produkter.
För våra kunder innebär Green Impact Index att de kan göra mer medvetna konsumentval genom att integrera produktens miljömässiga och sociala påverkan under hela dess livscykel i sina inköpsbeslut.
Med över 30 produkter som redan har utvärderats kan du upptäcka våra produkter online, till exempel vårt duschschampo Monoï (400 ml), som har fått betyget A, eller vår Schampokaka - Glansgivande, som har fått betyget B. Dessa produkter uppfyller de högsta standarderna när det gäller miljö- och samhällskrav, för att hjälpa dig att göra alltmer ansvarsfulla val.
Våra team arbetar dagligen med en kontinuerlig förbättringsprocess för att säkerställa att alla våra produkter optimeras så tidigt som möjligt.
De produkter som har fått betyget D eller E och behöver förbättringar inom ett eller flera kriterier i Green Impact Index – vilket enkelt kan identifieras genom de fem huvudkriterierna – är en prioritet.
Precis som alla våra produkter uppfyller de höga krav på kvalitet, sensorisk upplevelse och effektivitet, men deras betyg tar även hänsyn till deras miljömässiga och sociala påverkan. Vi åtar oss att förbättra dem senast 2030.
Tillfälligt fel
Önskelistan är full