ajax error

Detta medförde ett fel från vår sida, du kan ladda om sidan och prova igen

Fel på grund av: unknown

Yves Rocher
0
skogsträd höggrönagreen impact index logotyp

Green Impact Index

Green Impact Index är ett uttryck för vårt ständiga engagemang för transparens gentemot konsumenterna.

Verktyget har utvecklats i samarbete med 24 grundande varumärken och utvärderar varje produkts miljö- och samhällspåverkan. Vår lättförståeliga betygsskala från A till E hjälper dig att göra mer engagerade val, för en allt mer ansvarsfull konsumtion. På så sätt svarar vi på en växande efterfrågan av transparens genom att tillhandahålla tydlig, relevant och tillförlitlig information om våra produkters påverkan.

kvinnors handkräm applicering

HUR UTVÄRDERAS PRODUKTERNA?

Green Impact Index baseras på mer än 50 kriterier som noggrant valts ut av 120 experter och forskare. Kriterierna bygger på en metodik som utvecklats under ledning av Afnor Normalisation* och garanterar en djupgående bedömning av produkternas miljö- och samhällspåverkan, som görs transparent och begriplig i ett enda betyg. Varje steg i produktens livscykel beaktas, från råvara till leverantör, transport och slutet av produktens liv.

SAMMANSÄTTNING AV BETYG

MILJÖBETYG (80 %)

  • formel piktogram green impact index
    mörkgrön mätare formule green impact index

    Naturlighet, biologisk nedbrytbarhet, potentiell påverkan på ekosystem

  • piktogram förpackning green impact index
    mörkgrön mätare förpackning green impact index

    Förpackningens miljöpåverkan, materialval, återvinningsbarhet och viktreducering

  • piktogram tillverkning green impact index
    mörkgrön mätare tillverkning green impact index

    Valet av råvaror och tillverkningsförhållanden

  • piktogram transport green impact index
    mörkgrön mätare transport green impact index

    Resavstånd och val av transportsätt

SOCIALT BETYG (20 %)

  • piktogram ansvar green impact index
    mörkgrön mätare ansvar green impact index

    Varumärkets åtaganden
    Djurskydd
    Den sociala påverkan av tillverkning av råvaror och produkter

VARFÖR ANVÄNDA GREEN IMPACT INDEX?

Vi vill främja produkter som uppfyller de högsta standarderna för ekodesign, med betyget A eller B, och samtidigt identifiera de produkter som behöver förbättras. Produkter med betyget D eller E, som kräver förbättring av ett eller flera av kriterierna i Green Impact Index, prioriteras av oss. Även om de uppfyller höga krav på kvalitet, effektivitet, säkerhet och sensorik har vi åtagit oss att förbättra dem fram till 2030. Detta är en del av vårt åtagande att ständigt förbättra oss och sträva efter ett allt större miljömässigt och samhällsorienterat ansvar för varje ny produkt eller ändring av befintliga produkter.

För våra kunder innebär Green Impact Index att de kan göra mer medvetna konsumentval genom att integrera produktens miljömässiga och sociala påverkan under hela dess livscykel i sina inköpsbeslut.

UPPTÄCK DENNA NYA PRESENTATION PÅ VÅR HEMSIDA!

Med över 30 produkter som redan har utvärderats kan du upptäcka våra produkter online, till exempel vårt duschschampo Monoï (400 ml), som har fått betyget A, eller vår Schampokaka - Glansgivande, som har fått betyget B. Dessa produkter uppfyller de högsta standarderna när det gäller miljö- och samhällskrav, för att hjälpa dig att göra alltmer ansvarsfulla val.

Yves Rocher Refill baddusch

För ännu mer transparens

Våra team arbetar dagligen med en kontinuerlig förbättringsprocess för att säkerställa att alla våra produkter optimeras så tidigt som möjligt.

De produkter som har fått betyget D eller E och behöver förbättringar inom ett eller flera kriterier i Green Impact Index – vilket enkelt kan identifieras genom de fem huvudkriterierna – är en prioritet.

Precis som alla våra produkter uppfyller de höga krav på kvalitet, sensorisk upplevelse och effektivitet, men deras betyg tar även hänsyn till deras miljömässiga och sociala påverkan. Vi åtar oss att förbättra dem senast 2030.

Produkten har lagts till i din önskelista.Se min önskelista.