Följ med bakom kulisserna i skapandet av våra doftnyheter La Collection tillsammans med Capucine, Head of Fragrance Marketing på Yves Rocher.
Bakom kulisserna:
I skapandet av vår senaste doftkollektion får du ta del av vilken typ av expertis som samlats i utformningen av de olika dofterna. Tro oss när vi säger att det är en hel del människor!
För att skapa våra nya dofter har vi tagit oss hjälp av parfymhuset Firmenich. I utvecklingsfasen har vårt marknadsföringsteam samlat all information och koordinerat de olika utvecklingsstadierna, som exempelvis:
- En översikt av alla dofter till parfymhuset samt godkännande av det slutgiltiga resultatet av dofterna
- En översikt av design på flaskan och förpackningen framtagen av vår kreativa byrån
- En översikt på receptet som tillhandahålls av vårt R&I team
- En kort översikt till de interna teamen för den tekniska och industriella utvecklingen av doften
Att skapa denna samling av dofter har inneburit en stor gemensam insats. Alla interna team som ansvarar för utveckling har samlats, som exempelvis våra utvecklingsexperter, säkerhetsavdelningen, jurister, retail- och kommunikationsansvariga.
Vilka är de viktigaste stegen för att skapa en doft?
Det finns 4 grundregler:
- Doftbriefen levereras till parfymhuset.
Detta är ett grundläggande steg som genomförts av vårt marknadsföringsteam, vilket är nödvändigt för en smidig utvecklingsprocess. Detta skapar ramen för hela projektet: vilken typ av doft, vilken doftfamilj, för vilken målgrupp, vilken historia vi vill berätta m.m.
- En första leverans av parfymerna tolkas efter de kreativa idéerna som informerats till parfymhuset.
Ett dussintals idéer lämnas in vid ett klassiskt doftprojekt. För denna kollektion utvärderade vi exempelvis mer än femtio olika dofter och marknadsföringsteamet valde slutligen ut 3 eller 4 stycken.
- Utveckling av innehållet 1 år innan tappning.
Marknadsföringsteamet, laboratoriet och parfymhuset möts veckovis för att anpassa och justera dofterna med rätt mängd karaktär och naturliga ingredienser. Under dessa möten utvärderar vi parfymernas inlagor på testremsor; vi testar dem också på vår hud och diskuterar doftnoternas varaktighet. I synnerhet frågar vi oss veckovis vilka naturliga råvaror som komponerar respektive doftnot, hur vi kan maximera deras egenskap och om de kommer från en spårbar bakgrund.
- Testning av konsumentpanelen.
När vi är nöjda med utvecklingen av dofterna så testar vi dem på en konsumentpanel. Detta tillåter oss att korrigera eventuella brister som vi inte lyckats fånga upp och välja de doftnoter som går bäst i linje med den historia och känsla vi vill förmedla.
I naturen finns det inga stereotyper, inga ideal att uppnå och ingen enhetlighet. Det är här vi inhämtar vår inspiration från.
Hur lång tid tar det att skapa en doft och lansera en kollektion?
I genomsnitt tar det cirka två år att skapa en doft, från den första idén till lansering på marknaden. För just denna kollektion tog det 3 års hårt arbete och massor av passion!
Vad inspirerar oss?
På Yves Rocher inspireras vi av naturen. I naturen finns det som nämnt inga stereotyper, inga ideal att uppnå och ingen enhetlighet. Naturen är inget annat än upplevelser och känslor.
Nu har ni att ta del av hur vi framställer våra parfymer.
Om kollektionen :
Varför har vi döpt vår nya serie till la Collection?
Vi har skapat en samling av dofter inspirerade av naturen. Alla dessa dofter refereras till upplevelser och positiva känslor att bära efter egen smak.
Bakom denna samling av dofter ligger önskan att driva ytterligare åtaganden att respektera människor och planeten. Varje naturlig råvara har tagits fram med omsorg, för sin symbolik, dess kvalitet och spårbarhet.
För att begränsa vår miljöpåverkan arbetade vi med ännu mer miljöanpassade förpackningar: korken är gjorda av återvunnen plast, flaskan och kartongen är helt återvinningsbara. Slutligen har vi eliminerat all överflödigt innehåll: våra formler har inte fler färgämnen eller BHT.
Vad gäller våran nyhet Eaux Fraîches?
Föreställ dig en tidig morgon i trädgården. Mer naturliga ämnen i formlerna, där färgämnen och BHT uteslutits och en eko-designad förpackning . En fräsch nykomling som värnar om miljön.
Varför har vi tagit bort de andra parfymerna ur sortimentet?
Vi gör plats för våra nyheter och låter våra kunder samla på sig sina gamla favoriter. Vi är övertygade om att den här nya doftkollektionen kommer att bli en väldigt trevlig överraskning för våra kunder: ännu mer naturligt innehåll med mycket karaktär. Vi hoppas att våra kunder kommer att finna lycka bland alla våra nya dofter!
Har du upptäckt våra nylanserade dofter?
Har du hunnit knyta dig an till våra nykomlingar? 8 spännande dofter att kombinera eller bära för sig själv, för att skapa en unik och personlig doft.
Föredrar du Eau de Parfum eller Eau Fraiche från vår uppdaterade doftgardeob?
Teamet som ligger bakom dofterna har förälskat sig i Matin Blanc för en fräsch känsla, Nouveau Genre för lite extra attityd och Sel d’Azur, likt en svalkande bris.
De är även förtjusta Cuir de Nuit , en spännande variant, likt en förföriska spelet mellan ljus och skugga.
En uppdaterad version av vår eau de toilette
Doftexperterna tipsar:
Hur får man sin parfym att bli mer långvarig och inte tappa doft under dagen?
Gnugga inte handlederna eller halsen efter du harr sprutat parfym. Denna gest som tyvärr är alltför vanlig tär sönder luktmolekylerna. Låt din parfym torka naturligt så eller doften längre på din hud.
Hur bevarar jag en parfym?
Genom att skydda din parfym från ljus och värme.
Har du funnit en favorit bland våra nya dofter? Dela med dig i kommentarsfältet!